HEI

NJS NJS - P-Iirot  1 - 1

Klaukkala TN

NJS otti pisteen Pallo-Iiroilta Klaukkalassa

Pallo-Iirojen ja Palokärkien voimasuhteet eivät olleet muuttuneet vajaassa kolmessa kuukaudessa. Vappuviikonloppuna Raumalla Palokärjet kärsivät 3-2-vierastappion ja tappio oli nytkin lähellä. Naisten Ykkösen kärkinelikkoon kuuluvat joukkueet tasasivat pisteet Klaukkalan tekonurmella lauantaina 24.7. luvuin 1-1 (1-1).

Ottelun alkutapahtumat eivät luvanneet hyvää. Iirot ampui ensin pallon ylärimaan 10 minuutin kohdalla ja pari minuuttia myöhemmin avopaikasta ohi takatolpan. NJS-toppari Salla Hyvönen jouduttiin ottamaan huonovointisena vaihtoon 13 minuutin pelin jälkeen. Laitapelaajana enemmän nähty Hertta Lammio otti hoitaakseen topparin tontin. Lammio suoriutui tuurauksestaan kiitettävästi.

Ennen juomataukoa Iirot murtautui vasemmaltaan maalipaikkaan. Varmanäppinen Anette Helanne onnistui maalillaan torjunnassa.

Ilveksen liigaringissä viikolla treenannut Iiro-hyökkääjä Eveliina Hannula sai myöhässä tapahtuneesta puolustustyöskentelystään varoituksen ennen välihörppyä 22 minuutin kohdalla.

NJS:n johtomaalin puski takatolpalta Ella Leskelä. Leskelän kauden viidenteen maaliin antoi syötön kulmapotkusta Alina Kosunen. Maaliin johtanut kulmapotku tuomittiin puolen tunnin kohdalla HJK-apu Sonja Hillbergin lauottua komean vedon kohti yläkulmaa, jonka Iiro-veskari Kiira Kaivola torjui yhtä taitavasti yli maalin.

37 minuutin kohdalla Iiro-painostus tuotti jälleen maalipaikan, kun Jasmin Ylikraka löysi tilaa ja laukoi vihaisesti kohti NJS-maalia. Helanne torjui kurkottaen tilanteen kulmuriksi.

NJS:n vasemmalla kaistalla Waranya Chaimuk ja Emmi Manninen pyörittivät vastustajansa solmuun 39 minuutin pelin jälkeen. Hyökkääjä Erika Tuominen juoksi takatolpalle ja ehtikin vasemmalta lähetettyyn keskitykseen. Varmalta maalilta näyttänyt tilanne muuttui kuitenkin maalipotkuksi pallon noustua Tuomisen jalasta maalin yli.

Seuraavat hetket toivat Iirottarille tasoituksen. Ensin sivuvaparin jälkitilanteesta laukaus suuntautui NJS-maalin ohi. Seuranneesta NJS:n avausvaiheesta Jasmin Ylikraka ryösti irtopallon itselleen ja ampui voimalla pelin tasoihin. Arvokas puoliaikajohto suli harmittavasti vain kolme minuuttia ennen taukoa. Vielä ennen pukukoppiin lähtöä Hillberg katkoi terävästi Pallo-Iirojen syöttelyn ja tarjosi Emmi Manniselle tekopaikan. Laukaus blokattiin ja koppi kutsui tasatilanteessa.

Toinen puoliaika alkoi vaarallisella Iiro-vyöryllä. Viidentoista minuutin aikana pallo oli usein raumalaisten hallussa NJS:n rangaistusalueella. Iirottarien ohilaukausten, kulmapotkujen ja 56 minuutin kohdalla tulleen tolppalaukauksenkin jälkeen peli pysyi tasoissa.

Tunnin pelin jälkeen NJS:n Emmi Manninen pääsi murtautumaan vasemmalta sisään ja ohitettavana oli enää maalivahti. Laukaus suuntautui kuitenkin Kaivolan syliin.

NJS-luotsi Mikko Ranta päätti tehdä tuplavaihdon 63 minuutin kohdalla. Kentältä pois juoksivat keskikentän Alina Kosunen ja hyökkääjä Erika Tuominen. Kosusen paikan otti Nanna Niva ja Tuomisen Helmi Lahtinen.

Pelaajavaihdot toivat piristystä vain hetkeksi. Neljä minuuttia vaihdosta Leskelän laukaus nousi korkeuksiin maalin yli, samoin kävi Nivan kudille minuuttia myöhemmin.

Leskelä antoi paikkansa Tia Laineelle lämpimän päivän viimeisen juomatauon jälkeen. Myös laitapelaaja Emmiina Taivassalo jätti kentän. Taivassalon tilalle vaihdettiin Heidi Hellgren.

Pelin viimeinen neljännes oli NJS:n kannalta hyvin vaikea. Iiro-hyökkäyksen hyvä pallokontrolli ja nopea syöttöpeli toivat pelin loppuhetkillä toistuvia vaaran paikkoja NJS-maalille. Viimeiseen 17 minuuttiin mahtui NJS:n kenttäpuoliskolle paljon puolustustapahtumia: kaksi sivuvaparia, kaksi kulmapotkua, osuma ylärimaan, pilkun kohdalla blokattu laukaus, toppari Paula Kantelisen varoitus ja viimeisellä minuutilla ammuttu ohilaukaus. Mutta NJS-puolustus kesti jälleen loppuun saakka. Mikko Ranta antoi pelin jälkeen kiitosta varsinkin toppari Nette-Nina Hiltuselle. Hiltunen pelasi Rannan mukaan kauden parhaan ottelunsa.

Kauden ensimmäisen tasapelin myötä katkesi NJS-naisten makoisa viiden voiton putki.

Sarjataulukon TOP 6 (ONS 11 peliä, muilla 12):

ONS 25p.

PKKU 24p.

P-Iirot 23p.

NJS 22p.

TPS 20p.

Ilves/2 19p.

NJS- kokoonpano P-Iirot-ottelussa:

Anette Helanne mv

Nette-Nina Hiltunen

Paula Kantelinen

Salla Hyvönen (Hertta Lammio 13')