HEI

HauPa - NJS NJS   1 - 4

Länsituuli TN

Naiset Haukiputaalle pistejahtiin

NJS matkaa tänään perjantaina VR:n raidekäärmeellä Ouluun. Hotelliyön jälkeen on edessä bussisiirtymä ja kohtaaminen Haukiputaan Pallon kanssa. Naisten Ykkösen ottelu käydään HauPa:n kotikentällä Länsituulen tekonurmella. Samalla kentällä viime kaudella käydyssä syyskohtaamisessa NJS otti lyhyen Ykkösen historiansa ensimmäisen vierasvoiton luvuin 0-2.

HauPa on suhteellisen tuore tulokas naisten kilpasarjoissa. Vielä vuonna 2016 HauPa pelasi Kolmosessa. Kaudet 2017 ja 2018 vierähtivät Kakkosen C-lohkossa, mistä taival jatkui nousukarsintapelien (HauPa-Härmä yhteistulos 4-3) kautta Ykköseen kaudeksi 2019. HauPa:n sijoitus ensimmäisellä Ykkösen kaudella oli seitsemäs. Viime kaudella HauPa säilyi viimeisenä joukkueena sarjassa oltuaan Ykkösen sijalla kymmenen.

Tällä kaudella maalinteon kanssa tuskaillut HauPa on kahdeksan peliä pelattuaan sarjan toiseksi viimeisenä viidellä pisteellään. NJS-peliä edeltävissä kolmessa tasaisessa ottelussaan HauPa on tehnyt kauden seitsemästä maalistaan viisi: HauPa-RoPS 1-2 (3.7.), HauPa-VJS 2-2 (6.6.), P-Iirot-HauPa 2-1 (29.5.). Päästettyä maaleja HauPalla on keskimäärin kaksi per ottelu (16).

Haukiputaalaisten suoraviivaisen pelitavan ehkä tärkeimpiä pelaajia ovat Johanna Raappana, Anni Konttinen ja Jessica Karjalainen. Hyökkäysosaston laidoilla kovaa tsemppaavat vasurikapteeni Raappana ja vahva Karjalainen ovat antaneet rajusti kärjessä juoksevalla Konttiselle oivaa tulitukea.

NJS pakkaa reissulle mukaan hyvänolontunteen kolmesta voitetusta edellispelistä. Palokärjet ovat lennähtäneet täysien pottien myötä sarjataulukossa jo sijalle kuusi. Plakkarissa on nyt 15 pistettä yhdeksästä pelistä maalieron näyttäessä lukemia 17-14. Hyvänolontunnetta joukkueessa nakertaa kuitenkin se fakta, että halutun pallonhallinnan kautta ei varsinkaan viimeisin VIFK-voitto tullut. Palokärjet saivat panna puolustuksessa parastaan, että Vaasasta pisteet napattiin.

NJS:n aina tyylikäs keskuspuolustaja Paula Kantelinen pelasi HauPa:n avauskokoonpanossa 11 peliä kaudella 2019. Kantelinen muistelee aikaa lämmöllä: "HauPa-ajasta on tosi hyvät muistot! Joukkuehenki oli Haupassa erittäin hyvä ja minut otettiin tosi hyvin silloin jengiin mukaan."

Viime kauden kohtaamisen Kantelinen muistaa tiukkana vääntönä. "Se oli tiukka peli vaikka loppujen lopuksi voitettiinkin 0-2. Muistaakseni saatiin tuo vapauttava toinen maali vasta ihan pelin viime minuuteilla."

Lauantaisessa ottelussa 29-vuotias Kantelinen näkee kristallipallossaan positiivisia asioita. "Tulevaan peliin odotan, että meidän jengi lähtee samanlaisella taisteluasenteella kuin VIFK-peliin. Se peli ei varmastikaan ollut pallollisesti meidän parasta peliä, mutta jokainen pelaaja pisti itsensä 100 prosenttisesti likoon kentällä. Samalla asenteella siis tähän peliin ja lisäksi parannetaan omaa pallollista pelaamista, niin eiköhän sillä voitto irtoa!"

Viikon takaisen ottelun kokoonpano elää hiukan HauPa-otteluun. Nuorista naisten ringin pelaajista Senni Nurkkala ja paluun pelikentille tekevä Peppi Puhakka pelaavat NJS:n B-tyttöjen ottelussa lauantaina. 05-syntyneiden maajoukkueleirillä lähes viikon ollut Senja Haikola saa palautua rasituksesta rauhassa. Emmiina Taivassalo, Nanna Niva ja Nette-Nina Hiltunen palaavat joukkueen vahvuuteen.

NJS lähtee HauPa:n kaatoon ilman päävalmentaja Mikko Rantaa. Ranta pitää hyvin ansaitun lomaviikon, jonka jälkeen hänet nähdään jälleen takaisin kentillä. Naisten edustusjoukkueen sarjapelien lisäksi Ranta valmentaa seuran C-tyttöjä, jotka valmistautuvat odotettuun 15-vuotiaiden SM-lopputurnaukseen. Turnaus järjestetään elokuun ensimmäisenä viikonloppuna Seinäjoella.

Vetovastuussa penkin päässä HauPa-pelissä nähdään NJS:n varsinaiset pohjoisen oppaat: raahelaistaustainen kakkosvalmentaja Toni Pisilä ja Ylitornion dynamo, joukkueenjohtaja Jani Niva.

HauPa-NJS

La 10.7. klo 13:00