TOU

Klaukkala TN

NJS-VJS 8.5.2021

SISARUSSEUROJEN DERBYSSÄ NJS JÄI TUHLAAJASISKOKSI

NJS:n maantieteellisesti lähin sarjavastustaja Vantaan Jalkapalloseura vieraili Klaukkalan tekonurmella lauantaina 8.5. naisten Ykkösen kolmannen kierroksen ottelussa. Pisteet matkasivat äärimmäisen tasaisen ottelun jälkeen Vantaalle. Pelin ainoa maali syntyi rangaistuspotkusta.

Kahdessa edellisessä ottelussaan yhteensä seitsemän maalia tehnyt NJS aloitti maalipaikkojen luomisen jo ottelun toisella minuutilla. Hyökkääjä Ella Leskelä pääsi pudottamaan pallon JyPK:n liigajoukkueesta Palokärkiin siirtyneelle keskikenttäpelaaja Emmi Manniselle. Mannisen painava laukaus 18 metristä suuntautui maalin yli.

Kuudennella minuutilla NJS:n hyökkäys järjesti tuplapaikat, mutta kummastakaan ei maalia syntynyt. Laitapuolustaja Hertta Lammio keskitti pallon vasemmalta suoraan takatolpalle, jonne Ella Leskelä ehtikin palloa vastaan. Leskelän ohjaus suoraan ilmasta ei mennyt maaliin vaan korkeana maalin toiselle puolelle, minne kiirehti puolestaan hyökkääjä Helmi Lahtinen. Lahtinen puski pallon vahvasti kohti maalia, mutta VJS-puolustaja onnistui siivoamaan pallon ja pitämään vantaalaisten maalin koskemattomana. Tässä vaiheessa ei ollut vielä mitään tietoa, että VJS-pömpeli oli lumottua laatua.

Kun peliä oli pelattu 14 minuuttia, NJS-laituri Jasmin Mansaray keskitti pallon vasemmalta koko puolustuksen yli. Oikean laidan pelaaja Erika Tuominen teki kaikkensa ehtiäkseen palloon, mutta pallo oli sittenkin aavistuksen verran Tuomista nopeampi.

VJS oli puolestaan lähellä maalintekoa 26 minuutin kohdalla. Kummankin joukkueen keskustan puolustaminen oli sen verran sitkeää, että tämäkin maalipaikka luotiin keskittämällä pallo laidalta rangaistusalueelle. VJS-hyökkääjä oli löytänyt itselleen vapaan paikan NJS-puolustuslinjan keskeltä, mutta ei löytänyt oikeaa osumaa palloon vaikka sai sitä liiankin rauhassa yrittää.

NJS-kapteeni, maalivahti Annika Kulha pääsi 37 minuutin kohdalla hieman nousemaan pallon kanssa ja yllätti korkealla pallollaan VJS-puolustuksen. Jasmin Mansaray paineli röyhkeästi pallon perään ja vei sen puolustajan nenän edestä. Mansaray joutui nopeassa tilanteessa vastakkain VJS-vahti Lotta Dufvan kanssa, mutta pikainen laukaus suuntautui ohi sekä heittäytyvän maalivahdin että maalin.

Ensimmäisen puoliajan lopussa VJS sai vaarallisen sivuvapaapotkun, kun tuomari näki keskikenttäpelaaja Linda Räisäsen rikkoneen heittoa vastaanottamassa ollutta vastustajaa. Vapaapotku annettiin keskelle pelaajamassaa ja Räisänen onnistui itse putsaamaan ensimmäisen tilanteen. Jälkitilanteessta VJS pääsi laukomaan ensin yhden kerran, mutta pallo osui NJS-pelaajaan. Siitä pallo kimmahti vielä parempaan paikkaan NJS-maalin oikealle puolelle, mutta VJS-hyökkääjä onnistui nostamaan pallon löysänä yli maalin.

Tauolle siirryttiin maalittomassa tilanteessa, mikä oli lukuisiin hyviin tekopaikkoihin nähden erikoista. NJS sai kuitenkin olla tyytyväinen kauden tähän saakka parhaaseen avauspelaamiseensa, joka ei tarjonnut VJS-prässille irtopalloja minkään vertaa.

Toiselle puoliajalle kentälle tuli sisuuntunut VJS, joka alkoi painostaa varsinkin Palokärkien puolustuslinjaa herkeämättä. Painostus tuotti tulosta, pallo alkoi pysyä NJS:n kenttäpuoliskolla ja vieläpä vaarallisen lähellä maalia. Lopulta NJS-topparin tulkittiin kaataneen vantaalaishyökkäjä rangaistusalueella ja pallo vietiin 53 minuutin kohdalla pilkulle. VJS valitsi ampujakseen Erica Kivisen, joka pamauttikin pallon varmasti maalivahti Kulhan vinkkelistä oikeaan alakulmaan.

Pelin kuva ei muuttunut vaan VJS sai vielä 60 minuutin kohdalla hienolla yhdistelmällä murrettua niin NJS:n keski- kuin puolustuslinjankin, mutta VJS-hyökkääjä sijoitti sillä kertaa pallon tolppaan. Tolpasta pallo palasi vaarallisesti kentälle, mutta toppari Salla Hyvönen sai purettua kuulan pois vantaalaistykkien ulottuvilta.

NJS-valmentaja Mikko Ranta oli pakotettu tekemään muutoksia. Ensin seurasi tuplavaihto 63 minuutin kohdalla ja sitten vielä triplavaihto 74 minuutin paikkeilla. Mielenkiintoisin veto oli kokeneen topparin, hyvänä pääpelaajana tiedetyn Paula Kantelisen tuominen penkiltä keskimmäiseksi target-hyökkääjäksi. Häntä kohti alkoikin palloja sadella.

Kantelisen puskuvoimaa päästiin hyödyntämään pelin loppuvaiheissa. 80 minuutin kohdalla Kantelinen tavoitti korkean syötön otsallaan ja onnistui laukomaan itse ilmaan puskemastaan pallosta häikäisevästi korkean mutta nopeasti putoavan pallon kohti VJS-maalia. Maalivahti Dufva vastasi huutoon ja torjui aivan yhtä upeasti pallon alakulmasta. Aivan loppuhetkillä, pelikellon tikittäessä jo 90 minuuttia, Paula Kantelinen sai selin maaliin päin puskettua pallon kymppipaikalle. Emmi Manninen poimi pudotuksen, otti pari kosketusta vasemmalla jalallaan ja ampui sydämensä kyllyydestä. Hurjasti koko pelin uurastaneen Mannisen laukaus nousi kuitenkin harmittavasti yli lumotun VJS-maalin.

Tuomarin viheltäessä pelin päättyneeksi kello ei ollut 12 yöllä, mutta voidaan todeta NJS:n kiiltävien maalivankkureiden muuttuneen takaisin kurpitsaksi.

VJS nousi voittonsa myötä kuuteen pisteeseen NJS:n pistesarakkeen näyttäessä yhä kolmea. Seuraavan kerran NJS on tulessa tulevana lauantaina Oulussa, jossa odottaa nuori ja nälkäinen sarjakärki ONS.

NJS-kokoonpano VJS-ottelussa:

1 Annika Kulha, mv, C

3 Ella Leskelä (74min >> 6 Paula Kantelinen)

5 Nette-Nina Hiltunen

7 Jasmin Mansaray *

10 Ella Pesonen*

17 Emmi Manninen

20 Linda Räisänen *

24 Salla Hyvönen (74min >> 21 Nanna Niva)

19 Helmi Lahtinen (63min >> 39 Senja Haikola )

55 Erika Tuominen (63min >> 4 Waranya Chaimuk)

82 Hertta Lammio (74min >> 13 Henna Suorela)