Uefa Playmakers käyntiin NJS:ssä
Julkaistu: 16.04.2022 16.07

Uefa Playmakers käyntiin NJS:ssä

UEFA Playmakers käynnistyy Nurmijärvellä

Playmakers-ohjelman tavoitteena on tarjota 5–8-vuotiaille tytöille matalan kynnyksen mahdollisuus tutustua jalkapalloon sekä oppia liikunnallisia ja sosiaalisia taitoja. Vuoden 2021 aikana yli 2 500 tyttöä tutustui ohjelman kautta uuteen harrastukseen. Uuden jalkapallokauden kynnyksellä mukana ohjelmassa on myös täysin uusi tarina elävöittämään ensimmäisiä treenikertoja pienten lasten kielelle.

Haluan jatkaa jalkapallon parissa, sillä se on hauskaa ja siitä saa uusia kavereita”, sanoo viime vuonna Playmakers-harjoituksiin osallistunut Salla.

Ohjelman pohjalta tehtyjen analyysien tulokset osoittavat, että viime vuonna harjoituksiin osallistuneista ja kyselyyn vastanneista tytöistä 78 % kertoi haluavansa jatkaa jalkapallon parissa ikäluokkansa joukkueissa. Vanhemmista 95 % oli tyytyväisiä heidän lapsensa mukanaoloon ohjelmassa ja kertoi voivansa suositella ohjelmaa tutuilleen. Ilahduttavaa on myös, että lähes kaikki lapset kertoivat oppineensa ohjelmasta elämäntaitoa, kuten kaverien kunnioittamista ja yhteispeliä.

Ympäri Eurooppaa tuhansia lapsia liikuttava ohjelma on ollut mielekäs myös valmentajille.

Olemme iloisia, että UEFA Playmakers otettiin viime vuonna niin hyvin vastaan sekä tyttöjen, vanhempien että seurojen keskuudessa ympäri Suomen. Erityisesti harjoitusten ohjaajat ovat tehneet valtavan upeaa työtä, ja pelaajien lisäksi haluamme kannustaa myös heitä kehittymään lajin parissa”, kommentoi Palloliiton kehityspäällikkö Heidi Pihlaja.

NJS haluaa olla nostamassa jalkapallon asemaa tyttöjen ja naisten suosituimmaksi harrastukseksi Suomessa ja Playmakers-ohjelma on luonteva osa tätä tavoitetta. Uudenlainen tarinallinen tapa mahdollistaa meille tavan tavoittaa tyttöjä ja perheitä, jotka eivät vielä harrasta jalkapalloa. Playmakers toiminta rohkaisee lapsia kokeilemaan uutta harrastusta matalalla kynnyksellä. Siitä on helpompi jatkaa seuran nappula- tai joukkuetoiminnassa. Lähdemme innolla toukokuussa toteuttamaan ohjelmaa ensimmäistä kertaa.", Nurmijärven Jalkapalloseuran puheenjohtaja Sirpa Laukala kertoo.

Tarinat elävöittävät harjoituksia pienten pelaajien kielelle

UEFA Playmakers -harjoituskertoja on elävöitetty Disneyn tunnettujen tarinoiden kautta. Valittavia tarinoita ovat Disneyn Frozen 2, Ihmeperhe ja Vaiana. NJS on valinnut tarinakseen Frozen 2, jonka avulla tutustutaan lajiin ja kavereihin tarinan kautta.

”Jalkapallo on jalkapalloa, ja harjoitusten pääfokus on jalkapalloilullisten, liikunnallisten ja sosiaalisten taitojen opettelussa. Jotta voimme luoda tämän lasten maailmaan sopivalla kielellä, Disneyn tarinat rytmittävät harjoituksia. Toivomme ohjelmaan kuuluvien harjoituskertojen innostavan jälleen uusia tyttöjä mukaan jalkapallojoukkueiden pariin”, Palloliiton seurakehittäjä Silja Ranta sanoo.

”Toivotamme kaikki alueen uudet tytöt tervetulleiksi Playmakers harkkoihin tutustumaan harrastukseen. Aiempaa osaamista ei tarvita, vaan harjoitukset alkavat liikunnallisiin taitoihin ja palloon tutustumalla tarinan kautta. Jenni Kotamäki tulee toimimaan UEFA Playmakers ohjelman vastuuohjaajana yhdessä muiden NJS Ohjaajien kanssa.”, Nurmijärven Jalkapalloseuran junioripäällikkö Asko Jortikka sanoo.

Nurmijärven Jalkapalloseura käynnistää ilmoittautumisen Playmakers -harjoituksiin nyt huhtikuussa. Toimintaan voi ilmoittautua joko kesäkausi 1:lle ( 24.5-12.7) tai kesäkausi 2:lle (9.8-27.9.2022). Hinta on edullinen 40 euroa. Harjoitustapahtumissa noudatetaan kulloinkin voimassa olevia terveysturvallisuuslinjauksia. Harjoitukset ovat tiistaisin klo 18.30 -19.15 Klaukkalan tekonurmella.

Lisätiedot: Sirpa Laukala NJS ry: puheenjohtaja puh.0456319375 klo 16-19