Iloisia ja mieleenpainuvia kokemuksia U17-tyttöjen turnauksessa Klaukkalassa
Nurmijärven Jalkapalloseura ryJulkaistu: 08.07.2024 13.42

Iloisia ja mieleenpainuvia kokemuksia U17-tyttöjen turnauksessa Klaukkalassa

Vuonna 2008-syntyneiden tyttöjen avoimet pohjoismaiset mestaruuskilpailut pelattiin 1.-7.7.2024. Turnaus järjestettiin kolmella eri paikkakunnalla yhteistyössä Hyvinkään Palloseuran, Hämeenlinnan Jalkapalloseuran ja Nurmijärven Jalkapalloseuran kanssa. Pohjoismaiden lisäksi turnaukseen osallistuivat Englanti, Hollanti ja Tshekki.

Turnauksen suunnittelu alkoi jo vuoden 2023 lopulla, kun Palloliitosta tiedusteltiin seurojen halukkuutta ja mahdollisuutta olla mukana turnauksen järjestelyissä. Olimme heti ensimmäisestä tiedustelusta asti erittäin halukkaita osallistumaan järjestelyihin, sillä Nurmijärvellä ei useinkaan päästä nauttimaan kansainvälisestä huippujalkapallosta. Viimeksi Klaukkalan nurmella on pelattu virallinen maaottelu vuonna 2019, jolloin tyttöjen maaottelussa kohtasivat Suomi ja Englanti. Palloliiton työryhmä oli vaikuttunut Klaukkalan urheilupuiston olosuhteista jo talvella käydyssä katselmuksessa, ja iloksemme saimme kutsun olla mukana turnauksen järjestelyissä yhtenä kolmesta yhteistyöseurasta.

Jo alusta asti oli selvää, että joukkueet majoittuvat ja harjoittelevat Hämeenlinnassa, jossa myös pelattiin turnauksen loppuottelu. Saimme kuitenkin kaksi ottelupäivää myös Klaukkalaan, jossa pelattiin maanantaina 1.7. kaksi aloitusottelua ja sunnuntaina 7.7. ottelu sijoista 7-8 ja turnauksen pronssiottelu. Olisimme kovasti toivoneet Suomen pikkuhelmareiden otteluita meidän omalle kentälle, mutta tällä kertaa Suomen pelit pelattiin Hämeenlinnassa ja Hyvinkäällä. Ja hyvä niin – koska Suomi pelasi finaalissa hienosti Hollantia vastaan.

Turnausta on suunniteltu pitkin kevättä ja seuroilla on ollut sekä yhteisiä että omia palavereja Palloliiton vastaavan tiimin kanssa. Lämpimät kiitokset Palloliiton turnaustiimille, joka on ollut tukenamme koko prosessin ajan aina ensimmäisistä katselmuksista markkinointiin sekä ottelupäivien aikataulutukseen ja toteutukseen asti. Erityiskiitos turnauspäälliköllemme Demi Bermanille upealla ammattitaidolla ja positiivisella asenteella hoidetuista ottelupäivistä!

Kiitokset myös kaikille ottelutapahtumissa mukana olleille vapaaehtoisille pelaajille ja toimihenkilöille. Ilman palokärkisydäntä ja jäsentemme yhteen hiileen puhaltamista emme olisi kyenneet järjestämään näin hyvin onnistuneita tapahtumia. Saimme runsaasti kiitosta ja positiivista palautetta niin osallistuneilta joukkueilta, otteluiden tuomareilta, kannattajilta kuin tapahtumaan palkatuilta työntekijöiltäkin. Kaikki sujui paremmin kuin hyvin ja kiitos siitä kuuluu kaikille vapaaehtoisille pallohenkilöille, paarinkantajille, roudareille, makkaranpaistajille, kahvion työntekijöille ja muille avustajille.

Erityismaininnan ansaitsevat ottelutapahtumien kuulutukset ammattitaidolla hoitanut Sampo Yrjölä sekä seuran Taso-konkari Eero Santala. Väliaikamusiikit saivat kehuja, kuulutukset olivat selkeitä ja sujuvia, otteluiden pöytäkirjat olivat esimerkillisesti täytettyjä ja yllättävistä muutoksista selvittiin mallikkaasti. Kiitos!

Ehdottomana kohokohtana turnauksesta jää kuitenkin mieleen omien pikkujunioreidemme osallistuminen pronssiottelun alkuseremoniaan sekä pelaavien joukkueiden kannustaminen. Vaikka Suomen joukkue ei Klaukkalassa pelannut, omia suosikkijoukkueita kannustettiin äänekkäästi niin maanantaina kuin sunnuntainakin. Tämä loi upeaa tunnelmaa katsomoon ja varmasti siivitti joukkueet parempiin suorituksiin.

Sunnuntain pronssiottelun alkuseremonia ja pelaajien saattaminen kentälle oli niin pelaajille kuin saattajillekin mieleenpainuva kokemus. Myös pelin jälkeen annetut nimikirjoitukset omilta suosikkipelaajilta sekä fanikuvat tallentuvat varmasti pitkäksi aikaa sekä ensimmäisiä maajoukkueturnauksiaan pelaavien että maajoukkueurasta haaveilevien tulevaisuuden tähtien muistoihin.

Turnauspäivät ovat tunnetusti pitkiä, mutta tällaisella porukalla päivät kuluvat kuin siivillä eikä tunteja lasketa. Turnaukset ja tapahtumat tuovat mukavaa vaihtelua ja sisältöä seuratyöhön, koska jokainen tapahtuma on aina erilainen. Palloliiton järjestämä virallinen ottelutapahtuma oli itselleni myös hieno mahdollisuus kehittää ammatillista osaamistani, joten otin päivistä irti kaiken mahdollisen tulevia tapahtumia silmällä pitäen. Haluan lopuksi kiittää puheenjohtaja Sirpaa ja turnauskoordinaattori Vilmaa aina niin hyvästä yhteistyöstä ja tsempistä. Tällaisessa työympäristössä on ihmisen hyvä olla.

NJS seurakoordinaattori Maria Kallunki

seurakoordinaattori@njs.fi

Aiheeseen liittyvää:

Nurmijärven Uutiset 30.6. PM-turnaus kotikonnuilla on nurmijärveläiskaksikolle hyvä välietappi matkalla kohti huippua

Nurmijärven Uutiset 2.7. Nurmijärveläisen Martta Oravan hattutemppu auttoi Suomen välieriin jalkapallon tyttöjen PM-turnauksessa

Palloliiton turnaussivusto